BAUSKAS MŪZIKAS UN MĀKSLAS SKOLA

Miers – katram citādi saredzēts, izjusts un atveidots

Mākslas nodaļas absolventu atbildīgākais brīdis – diplomdarbu aizstāvēšana. Šī gada diplomdarbu caurviju motīvs jeb tēma – MIERS.

6.jūnijā 24 audzēkņi komisijai pauda savu redzējumu par šo tēmu. Visdažādākajās tehnikās darinātie darbi demonstrēja autoru radošo varējumu, talantu, aktīvo dzīves pozīciju un apgūtās prasmes Mākslas nodaļā sešos mācību gados. Komisija un skolas vadība uzklausīja jau nobriedušu personību ļoti pamatotas, rūpīgi sagatavotas, emocionālas un oriģinālas savu darbu “aizstāvības runas”. Tās uzklausīja un komentēja arī pedagogi, īsi raksturojot audzēkni, viņa darbu un tā tapšanu.

Pedagoģes Mārītes Šulces ceļavārdi jaunajiem māksliniekiem vienmēr ir ļoti izjusti, papildināti ar nozīmīgiem faktiem, citātiem. Tā tas bija arī šoreiz. Viņas audzēknes un viņu gleznas un zīmējumi – Linda Lakstīgala (“Izdzīvot sapni”), Katrīna Veinberga (“Noturēšanās virs ūdens”), Justīne Jumiķe (“Mūžīgais miers”), Sanija Kavaļauska (“Domu pasaule”), Estere Kampuse (“Līdzsvars”), Diāna Ozoliņa (“Miera simboli”). Lūk, dažas domas no šo darbu prezentācijām.

“… zīmējot mani pārņēma mākslinieciskā burvība, un es darbojos ar lielu prieku.”

“Es jau no paša sākuma sapratu, ka netaisīšu darbu par globālo mieru, bet atspoguļošu pati savu sajūtu mieru, vietu un sajūtas, kurās rodu mieru.”

“Mana ideja gleznai radās, domājot par vietām, kuras rada mieru, tā radās doma gleznā atainot kapsētu, jo tur ir klusi un mierīgi.”

“Diplomdarba izstrādes procesā izjutu visdažādākās emocijas – arī bezcerību, kas pārņēma brīžos, kad nesanāca tas, ko biju plānojusi, un milzīgs prieks, kad uzgleznoju to, par ko visvairāk šaubījos.”

Svetlanas Rājevas audzēknes savus diplomdarbus veidojušas tekstila tehnikā. Elizabete Rūta Spruntule kopā ar Amandu Gaļčinu izveidojušas Puzles spilvenus. Darbs prasījis pacietības maksimumu un saskaršanos ar neparedzētām grūtībām, bet beigu beigās – gabaliņi salikās! Tīnas Zaļkalnes austā šalle liecina par autores rūpību, pacietību un lielu prasīgumu pret materiālu. “Kad šī gada sākumā ienācu klasē un ieraudzīju stelles, zināju, ka diplomdarbu īstenošu tajās, ” stāsta Tīna. Madara Konjuševska darinājusi oriģinālas brīvā laika bikses ar spilgtu rotājumu. Nikolas Šikovas šābrīža miera sajūtu vislabāk raksturo apjomīgais darbs “Spilvens – grāmata”. Lasot grāmatu, es aizceļoju citā realitātē, prom no visām problēmām, stāsta Nikola. Un vēl viņai patīk tas mirklis, kad galva uzlikta mīkstam spilvenam, kas apņem galvu kā mammas siltās plaukstas. Meitene sapratusi, ka šīs abas miera sajūtas, ko sniedz grāmata un spilvens, varētu apvienot diplomdarbā. Tas arī godam paveikts.

Arī Aijas Ušerovskas audzēkņu darbi ir pamanāmi un uzrunājoši. Aleksas Balinskas triptihs “Miera laiks – rīts, diena, vakars” rosina uz filozofiskām pārdomām par dzīves ritējumu, laika ritējumu dabā. “Miers bez nosaukuma” ataino Milānas Uļanskas sajūtas. No viņas gleznotā triptiha strāvo liela enerģija. “Gleznot varēju tikai tad, kad pati biju mierā un harmonijā. Abstrakcija ļauj darbam runāt pašam. Es izvēlējos krāsas un formas, taču gleznas stāstu veido skatītāja iztēle, ” stāsta Milāna. Kristas Kārkliņas glezna “Naids pret mieru” visā diplomdarbu klāstā bija visprovokatīvākā. Tajā attēlota Islandes rokgrupa “Hatari”. Kurš ir teicis, ka miers ir balts? Krista ļoti pārliecinošā prezentācijā, kuru lieliski papildināja arī meitenes vizuālais tēls, pauda savu skatījumu uz miera tēmu, to, kā šī viņas attēlotā grupa ar savu agresīvo uztāšanās manieri pauž tieši pretējo – mieru.

Signes Pansovas audzēknis Rodrigo Galans savā kompozīcijā “Miers darbā un dabā” ietvēris ļoti daudz simbolu. Tur ir gan miera mērītājs, gan baltā un melnā pretstats. Viņš, tāpat kā Krista, saka, ka miers var būt arī melns. Un mieru rada un uztur cilvēks, kas ir kompozīcijas centrā. “Man bija nepabeigti darbiņi, un vienīgais veids, kā atbrīvoties no sarežģījumiem , bija – vienkārši izdarīt tos ,” ar humoru atzīst Rodrigo.

Skolotājas Olitas Dzelzkalējas rosinātas, viņas audzēknes veidojušas neatkārtojamus tērpus (un manekenus arī) par miera tēmu. Šie darbi veido ļoti vienotu grupu, kurā katram elementam sava loma un vēstījums – “Par mieru”(Dita Zaļkalne), “Miers iekš jūras”(Katrīna Kozlovska), “Ir miers, ir balle” (Keita Enija Platā), “Miera eņģelis” (Elizabete Žizena). Meiteņu prezentācijās bija redzms, kādu rūpību un pacietību prasījis darbs – modelēšana, veidošana, šūšana, visdažādāko materiālu un tehniku klātbūtne…

Diplomdarbu klāstā arī divi darbi veidošanas tehnikā. Luīzes Burmistrovas prezentētā ģipša figūra “Izdegošais miers” tēlaini vēstī par arvien aktuālāku mūsdienu sabiedrības problēmu – izdegšanu, kas skar ne tikai pieaugušos, bet arī bērnus un jauniešus. Savā emocionālajā aizstāvības runā Luīze šo problēmu raksturoja, izmantojot sava darba tapšanas stāstu, neslēpjot arī kuriozus notikumus tajā, piemēram, īstu degšanu! Prezentācijā lieliski iederējās arī meitenes veidotais videoklips un dziesma, ko bija iespēja noklausīties un noskatīties. Raiens Ginters prezentēja darbu – māla figūru “Natradicionālais miers”. Šī darba papildelementi bija liecības par sākotnējo darbu, kas nejauši gājis zudībā.. Jauniešu pedagoģe ir Krista Priede. Viņa uzteica Luīzi par plašo problēmas tvērumu. Raiens saņēma skolotājas uzlavu par rūpību un perfekcionismu.

Skolotājas Gintas Laupas audzēkņi diplomdarbus veidojuši, izmantojot datortehnoloģiju iespējas. Juris Fjodorovs prezentēja video “Miera mandalas”. Puisis izvēlējies veidot mandalas, jo tās viņam asociējas ar mieru, mākslu, dažādību un draudzību. Video veidošanā izmantotas 3 programmas. Sabīne Varneviča prezentēja datorgrafikā veidotu darbu “Pašmiers”. Savā stāstījumā par darba tapšanu viņa demonstrēja plašas zināšanas mitoloģijā.

Pedagogi un audzēkņu atbalstītāji – draugi un ģimenes locekļi no diplomandiem saņēma pateicības vārdus.

Visi šie lieliskie jauniešu darbi ir skatāmi skolas aktu zālē, kur pēc pāris dienām notiks arī Izlaiduma pasākums. Arī tajā klātesošajiem būs iespēja dzirdēt katra audzēkņa “īso stāstu” par tiem.

Paldies, jaunieši, par sajūtām un patiesajām emocijām, ko paužat savā mākslā! Paldies, pedagogi, ka iedvesmojat un iedrošināt savus audzēkņus!

Close Menu